Анатолій Ахутін: Як культурні люди ми вже з Європи нікуди не подінемось

Російський філософ Анатолій Ахутін – відомий інтелектуал, спеціаліст з історії, філософії та культурології. Брав участь в акціях протесту проти президента Росії Володимира Путіна, двічі його затримували.

У 2014 році він емігрував із Росії до України, зараз живе в Києві.

INSIDER пропонує конспект із лекції Анатолія Ахутіна, яку він днями прочитав у Львові.  

На Майдані казали: "Україна – це Європа". За це загинули люди і продовжують гинути. Якщо "Україна – це Європа", отже, ми хочемо стати європейцями. Але тут виникає проблема ідентичності, оскільки Україна вкотре впродовж своєї історії також хоче стати сама собою.

Проблема ідентичності мучила і європейців. "Я – француз", "я – німець", але де, в який момент ми стаємо європейцями? Коли виникла ідея Європейського Союзу, була написана його конституція. В ній була преамбула, де треба було вказати, які цінності поділяє Європа. Цю конституцію досі не прийняли. Бо в цій преамбулі треба було відповісти на запитання: а що таке наше спільна європейська спадщина?

Перше, що спадає на думку, – це християнство. Але як же мусульмани, юдеї? А як щодо античності, де не було християнства, невже вона припинила бути активним учасником нашої культури та життя? А Римська імперія та її право?

З’ясувалося, що Європа – це суцільна строкатість і гетерогенність: конфесійна, національна, мовна. Всі атрибути, за допомогою яких людина ідентифікує себе, – для європейця таких ідентифікаторів не лишається.

Питання "хто така людина європейської культури" стає дуже серйозним тут і зараз. У той самий момент, коли Україна на Майдані заявила (не лише словами, а й ділом), що вона є Європою, російський міністр культури заявив, що Росія – не Європа. Якщо Росія не Європа, то чим вона є?

Проти України воює не просто путінська Росія чи Новоросія, а так званий "рускій мір". Це глибоко ідеологізована течія, а не просто фікція.

Люди, які зараз надзвичайно розчаровані "відступом Путіна", не просто бойовики – вони ідеологи. У них є своє вчення, яке лежить в основі "руского міра". Згідно з ним, будь-яка людина, яка розділяє їхні цінності, є частиною цього світу.

 Фото: svoboda.org

Ідея "не-Європи", так званого "євразійства", була створена російськими емігрантами ще в 1920-х роках. І ось саме цю теорію зараз почали "оживляти" нинішні ідеологи.

Питання людини європейської культури Україна гостро поставила для всієї Європи. Події Майдану змусили європейців замислитися: що вони (українці) хочуть від нас? Ті, хто стояв на Майдані, під "Європою" мали на увазі те, що називається "цивілізацією". Адже ще з часів Радянського Союзу ми вважаємо, що Європа є більш цивілізованою, ніж ми. Навіть якщо не можемо точно пояснити, що це таке.

Ми створені європейською культурою. Ми читали Шекспіра, "Фауста" і "Дон Кіхота". Саме володіння культурним багажем ще не є культурою. Але ми думаємо цими образами, які вичитали в романах і поемах. Тому як культурні люди ми вже з Європи нікуди не подінемось. Європа – це наша плоть і кров.

Філософ Едмунд Гуссерль у своїй роботі "Криза європейського людства" стверджував, що європейські нації хворі. Він хотів нагадати, в чому полягає "європейськість" - на відміну від "германськості" чи "французькості". Він доходить висновку, що це – унікальний досвід дії, а саме філософії. Гуссерль показує, що філософія, як ми її знаємо, є унікальною європейською рисою. Він знаходить культуру європейської людини саме у філософії, починаючи з Платона.

Своєю чергою Рене Генон у роботі "Криза сучасного світу" займає різку антиєвропейську позицію (але не євразійську!). На думку Генона, криза сучасного людства почалася з Європи. За його словами, Європа виглядає прихистком безбожників і недалеких гедоністів. "Очевидно, що на таку Європу чекає лише смерть. Тому формальні європейські цінності не мають жодної перспективи в світі", - пише він.

Отже, з одного боку, для Генона Європа перебуває в кризі. Для Гуссерля Європа – це її філософська сутність. Для того, щоби Європа вилізла зі своєї кризи ідентичності, їй треба згадати, чим є її культура. А це – постійне перебування під питанням.

Людина існує таким чином, що залишається для себе загадкою. Тому європейська людина весь час існує під питанням, яке доводиться постійно ставити заново. Європейська культура є постійним запитуванням самого себе.

Питання "що таке – бути людиною?" - ось у чому є європейський гуманізм.

Уся європейська філософія, культура і навіть, можливо, релігія побудовані навколо питання людини до себе. Або ми згадаємо про цю "питальну" складову, або перестанемо бути Європою.

головнi матерiали

"З появою Гризлова мало що змінилося. Ви дискусію навколо Сталіна уявляєте?"
Здесь мы оставляем тексты, которые нам показались самыми знаковыми
Что означало быть проукраинским ультрасом в Крыму в начале оккупации, и как они живут сейчас